До уваги 11 класників!


Помилки при виборі професії

  1. Ставлення до вибору професії як до незмінного. У будь-якій сфері діяльності відбувається зміна занять, посад у міру росту кваліфікації людини. При цьому найбільших успіхів досягає той, хто добре пройшов початкові щаблі.
  2. Проаналізуйте ситуацію на ринку праці. Зверніть увагу на те, що з кожним роком з’являються нові професії. Будьте готові до того, що доведеться регулярно підвищувати кваліфікацію, освоювати суміжні спеціальності. Не бійтеся того, що вибір професії зараз, в школі, фатальним чином визначить всю Вашу долю. Зміна вибору, освоєння нової спеціальності зробить Вас цінним фахівцем, потрібним у міждисциплінарних областях діяльності. Перша професія, навіть якщо Ви потім передумаєте і знайдете щось привабливіше, стане в нагоді в несподіваних ситуаціях. Наприклад, перша освіта мистецтвознавця допоможе юристові за своїм другою освітою розібратися в складних питаннях спадкування антикварних цінностей.
  3. Існуючі думки про престижність професії. Відносно професії забобони проявляються в тому, що деякі важливі для суспільства професії, заняття вважаються негідними, непристойними (наприклад: сміттяр). Економіст або психолог нітрохи не більш корисний для суспільства, ніж хімік або слюсар. Престижність професії повинна враховуватися – але після врахування Ваших інтересів і здібностей. Інакше будете володіти (якщо будете) “модною” професією, але яка не приносить задоволення. Або, чого доброго, виявитеся непридатними до виконання основних робочих функцій.
  4. Вибір професії під впливом товаришів (за компанію, щоб не відстати).
    Професію ми обираємо за своїм “смаком” і “розміром” так само, як одяг і взуття.
    Відчуття групи, орієнтація на однолітків – дуже позитивні особливості хлопців твого віку. Вони потрібні для освоєння норм поведінки в суспільстві, формування образу “Я” і самооцінки. Тому озирайся на інших, порівнюючи (себе із друзями), а не сліпо повторюючи. Прагни побачити, чим ти відрізняєшся від товаришів – і в чому ви схожі. Це допоможе зрозуміти, що якщо Вася йде на пожежника (а він – ризикована людина), тобі ця професія може не сподобатися (бо ти дуже обережний і розважливий).
  5. Перенесення ставлення до людини, представника тієї чи іншої професії, на саму професію. При виборі професії треба враховувати насамперед особливості даного виду діяльності, а не вибирати професію тільки тому, що тобі подобається або не подобається людина, що займається даним видом діяльності.
    Особливо небезпечне зачарування викладачем (якщо тебе захоплює щиросердність фізика – це не означає, що тобі подобається фізика сама по собі, поза “комплекту”). Крім того, часто хлопці роблять помилку, намагаючись одержати професію кумира – спортсмена, політика, журналіста, артиста. Спортсмени – вони не всі такі.
  6. Захоплення тільки зовнішньою або якою-небудь приватною стороною професії. За легкістю, з якою актор створює на сцені образ, стоїть напружена, буденна праця. А журналісти не завжди виступають у телепередачах – частіше вони перелопачують масу інформації, архівів, розмовляють із десятками людей – перш, ніж підготують 10-хвилинне повідомлення, яке. до того ж, озвучить інший (диктор на телебаченні).
  7. Ототожнення шкільного навчального предмету з професією або погане розрізнення цих понять. Є такий предмет, як іноземна мова, а професій, де потрібна здібність до мови багато – перекладач, екскурсовод, телефоніст міжнародного зв’язку та ін. Тому при виборі професії треба враховувати, які реальні заняття й професії за цим предметом стоять. Для цього найкраще не просто вивчити професіограми або словники професій. Варто проаналізувати газети з вакансіями на біржі праці (там звичайно вказується, яка освіта потрібна для конкретної вакансії). Наприклад, людина з лінгвістичною освітою (“російська мова і література”, “іноземна мова” в школі) може працювати й викладачем, і перекладачем, і редактором, і секретарем – референтом. Тим більше май на увазі, що професій існує більше, ніж шкільних предметів. Можна стати юристом, маркетологом, апаратником. Професії звичайно можуть бути асоційовані з декількома шкільними предметами (звичайно відповідають вступним іспитам у ВНЗ при вступі на цю спеціальність). Скажімо, майбутньому економістові в школі може подобатися одночасно і математика, і географія.
  8. Застарілі уявлення про характер праці у сфері матеріального виробництва. У всі професії, і перш за все в робочі, впроваджується складна і цікава техніка, підвищується культура праці. (А комп’ютер впроваджується абсолютно всі сфери діяльності – аж до тваринництва).
  9. Невміння / небажання розбиратися у своїх особистісних якостях (схильностях, здібностях). Розібратися в собі тобі допоможуть профконсультанти, батьки, вчителі, товариші. Корисними також можуть виявитися психологічні тести, а також статті і публікації на тему популярної психології. Однак май на увазі, що серед них багато непрофесійних, так що відносити критично як до результатів тестів, так і до того, що пишуть у психологічних книжках. Завдання популярних тестів – активізація діяльності з самопізнання (самоспостереження, самоаналізу), а не видача тобі готової відповіді на питання про те, ким бути або наклеювання ярлика про те, який ти.
  10. Незнання / недооцінка своїх фізичних особливостей, недоліків, істотних при виборі професії. Існують професії, які можуть бути тобі протипоказані, тому що вони можуть погіршити твій стан здоров’я. Таких професій небагато і до них відносяться, в основному, ті, в яких потрібна тривала напруга тих або інших фізіологічних систем. Комп’ютерники сильно напружують очі, а льотчики – серце.

Незнання основних дій, операцій та їхнього порядку при рішенні, обмірковуванні завдання при виборі професії. Коли ти вирішуєш задачу з математики, то виконуєш певні дії в певній послідовності. Було б розумно підійти також і при виборі професії.

Поради учням

Як продуктивніше готувати домашнє завдання

1. Активно працюй на уроці: уважно слухай, відповідай на питання.

2. Став питання, якщо чогось не зрозумів або з чимось не згоден.

3.Точно і як можна докладніше записуй, що задано по кожному
предмету.

4. Навчися користуватися словниками і довідниками. З’ясовуй значення незнайомих слів, знаходь потрібні факти та пояснення, правила, формули в довідниках.

5. Навчися за допомогою комп’ютера знаходити потрібну інформацію, виробляти потрібні розрахунки за допомогою електронних таблиць і т.п.

6. Якщо те, що проходили на уроці, здалося тобі важким, повтори матеріал у той же день, навіть якщо наступний урок буде через кілька днів.

7. Приступаючи до виконання кожного завдання, думай не тільки про те, що треба зробити (тобто про зміст завдання), а й про те, як (за допомогою яких прийомів, засобів) це можна зробити.

8. У разі необхідності звертайся по допомогу до дорослих або до однокласників.

9. Приступаючи до виконання уроків, розкрій щоденник, подивися, чи всі завдання записані.

10. Продумай послідовність виконання завдань з окремих предметів і прикинь, скільки часу тобі знадобиться для виконання кожного завдання.

11. Прибери зі столу все зайве – те, що може відволікати. Приготуй те, що потрібно для виконання першого завдання (підручник, зошити, карти, олівці, словники, довідники тощо). Після того як підготуєшся до першого уроку, всі прибери і приготуй те, що потрібно для виконання наступного, і т.п.

12. Між уроками роби перерви.

13. Спочатку постарайся зрозуміти матеріал, а потім його запам’ятати.

14. Перш ніж виконувати письмові завдання, зрозумій і вивчи правила, на які воно спрямоване.

15. При читанні параграфа підручника задавай собі питання: про що або про кого йдеться у цьому тексті, що про це йдеться.

16. Шукай зв’язок кожного нового поняття, явища, про яке ти дізнаєшся, з тим, що ти вже знаєш. Співвідносить нове з уже відомим. Стеж за тим, щоб це були не випадкові, зовнішні зв’язки, а головні зв’язки за змістом.

17. Якщо матеріал, який треба вивчити, дуже великий або важкий, розбий його на окремі частини і опрацьовуємо кожну частину окремо. Використовуй метод ключових слів.

18. Не залишай підготовку до доповідей, творів, творчих робіт на останній день, оскільки це вимагає великої кількості часу. Готуйся до них заздалегідь, протягом декількох днів, розподіляючи навантаження рівномірно.

19. При підготовці усних уроків використовуй карти, схеми. Вони допоможуть тобі краще зрозуміти і запам’ятати матеріал. До них необхідно звертатися і при відповідях на уроці. Чим краще ти вмієш користуватися картами, схемами, таблицями, тим вищою буде оцінка.

20. Спробуй використати при підготовці усних завдань метод «5 П», розроблений американськими психологами. За даними психологів США, такий метод дозволяє зосередити увагу на найважливішому в тексті і сприяє кращому його запам’ятовуванню.
21. Складай план усної відповіді.

22. Перевіряй себе. У тебе все вийде!

Пам’ятай: ми найкраще запам’ятовуємо:

– Те, чим постійно користуємося;

– Те, до чого нам треба буде повернутися (перервані дії);

– Те, що нам потрібно;

– Те, що ми можемо пов’язати з іншими нашими знаннями й уміннями;

– Те, що пов’язане з нашими переживаннями (і приємними, і неприємними).

Метод ключових слів

– Ключові слова – найважливіші в кожному абзаці.

– Ключове слово має сприяти відтворенню відповідного абзацу. Згадуючи ключові слова, ми відразу згадуємо весь абзац.

– Читаючи абзац, вибери для нього одне-два ключових слова.

– Після вибору ключових слів запиши їх у тій послідовності, яка потрібна для виконання завдання.

– До кожного ключового слова постав питання, яке дозволить зрозуміти, як воно пов’язане з відповідним розділом тексту. Обміркуй і постарайся зрозуміти цей взаємозв’язок.

– З’єднай два сусідніх ключових слова за допомогою питань.

– Після з’єднання кожного ключового слова зі своїм розділом тексту і з наступним ключовим словом утворюється ланцюжок. Запиши цей ланцюжок і постарайся її вивчити.

– Перекажи текст, спираючись на цей ланцюжок.

Метод «5 П»

1 П – Переглянь текст (побіжно)

2 П – Придумай до нього питання

3 П – Відзнач олівцем найважливіші місця

4 П – Перекажи текст

5 П – Переглянь текст повторно

Як розвивати мислення

1. Розвивати мислення — означає насичувати свій розум знаннями. Джерела знань можуть бути найрізноманітнішими: школа, книга, заняття в гуртках і т. д.
2. Розум визначає єдність знань і дій. Знань неможливо набути без зусиль думки, без розумової праці.
3. Став перед собою різні питання. Адже мислення починається з питання. Тому вчіться ставити питання до кожної події, явища, з яким зустрічаєтеся.
4. Властивість помічати в предметі або явищі кілька найбільш явних ознак — спільна властивість розуму. Це вміння бачити можна тренувати в іграх на кмітливість, у розв’язанні різного роду логічних завдань, головоломок.
5. Виконуйте різні завдання на порівняння.
6. Мислення і мовлення нерозривні. Тому для розвитку мислення можна використовувати і такий прийом: те, що не до кінця розумієте самі, спробуйте викласти іншому.
7. Активно використовуйте письмове мовлення (написання твору, ведення особистого щоденника), тому що письмове мовлення сприяє розвитку мислення.
8. Практикуйте вільний виклад прочитаного друзям і близьким, беріть участь у дискусіях, вирішуйте нестандартні завдання.

Як розвивати увагу

1. Привчайте себе уважно працювати в найрізноманітніших умовах і навіть у шумній і відволікаючій обстановці. Треба намагатися не помічати того, що заважає роботі.
2. Систематично тренуйтеся в одночасному спостереженні декількох об'єктів. Робити це треба так, щоб загальне сприйняття кожного об'єкта збереглося досить добре, і в той же час увага потрібно концентрувати на головному, виділяючи його із другорядного.
3. Тренуйтеся в переключенні уваги. Ці тренування повинні йти за трьома напрямками: швидко переключати увагу з об'єкта на об'єкт; виділяти найважливіші об'єкти за рахунок другорядних; змінювати порядок переключення.
4. Розвивайте в себе вольові якості — це сприяє й розвитку стійкості
уваги. Змушуйте себе зосереджувати навіть тоді, коли цього робити не хочеться. Частіше додержуйтеся принципу «треба», а не «хочу». Починайте роботу 'з важкого і нецікавого, намагайтеся виконувати ті справи, які хочеться відкласти на потім. Чергуйте легкі й важкі справи, цікаві й нецікаві.
5. Частіше вдавайтесь до різних ігор: шахів, головоломок, спортивних ігор. Самі по собі вони не розвивають увагу. Це створює з їх допомогою ваше прагнення.

Умови успішного запам`ятовування

1. Важливою умовою того, щоб навчальний матеріал запам'ятовувався швидко й надовго, є наявність інтересу до того, що запам'ятовуєш, і уваги в процесі засвоєння і відтворення матеріалу.
2. Велике значення для запам'ятовування мають почуття. Усе, що пов'язане з радістю, сумом, гнівом, як правило, запам'ятовується краще, ніж те, до чого людина ставиться байдуже.
3. Важливою умовою гарного запам'ятовування є розуміння того, що треба засвоїти.
4. Дуже важливо також поставити перед собою завдання — міцно й надовго засвоїти.
5. Велике значення для засвоєння навчального матеріалу має поєднання запам'ятовування з діяльністю людини, що вимагає мислення, активності.
6. Наявність знань з того навчального предмета, з якого засвоюється матеріал, також є сприятливою умовою для запам'ятовування, тому що при цьому нове легше й ґрунтовніше пов'язується з тим, що вже відомо.
7. Необхідно пам'ятати, що запам'ятовування — це робота іноді нелегка, тому важливою умовою засвоєння навчального матеріалу є наполегливість, завзятість у роботі, уміння не кидати її на середині, а домагатися повного й міцного запам'ятовування. Це — вольові якості, без яких неможлива серйозна розумова робота.
8. Зрідка використовуйте мнемотехніку — штучні прийоми полегшуючого запам'ятовування.

Як не палити?

Перше: необхідно знати всю правду про тютюн і куріння і наш проект допоможе в цьому.
Друге:
потрібно знати, що, не дивлячись на рекламу, фільми і серіали, в яких улюблені герої можуть палити, більшість підлітків, молодих людей, дорослих і спортсменів не палять.
Третє:
займися фізичними вправами або улюбленим видом спорту, або спортивними танцями. Від цього потрійна користь: користь для здоров'я; прекрасно проведеш вільний час; ти знайдеш друзів, з якими у тебе будуть спільні інтереси, наприклад, спорт.
Четверте:
потрібно знайомитися з новими людьми і знаходити нових друзів, але при цьому слід залишатися вільним і незалежним від їх тиску. Не обов'язково палити "за компанію" лише тому, що твої друзі або інші люди палять. Оскільки палити тобі або не палити — це твій вибір, а не твоїх друзів. Не вони вирішують за тебе, а ти сам повинен вирішувати. Не палити — не означає бути слабким, не зовсім дорослим або "білою вороною". Якщо твій друг пропонує тобі закурити, а ти не хочеш, ти не повинен погоджуватися. Завжди можна і потрібно відмовлятися.
Не палити — означає зробити вибір на користь здоров'я.
Справжні друзі повинні це розуміти і поважати твій вибір.
П'яте:
не витрачай гроші на "дим". Краще збережи їх і витрать на що-небудь цікаве, наприклад, на модний одяг, нову комп'ютерну гру або на черговий похід в інтернет-клуб, або на дискотеку. Для довідки: якщо палити по одній пачці сигарет в тиждень, то за рік витрачається: якщо сигарети стоять до 2 у.о. за пачку — до 104 у.о.; якщо сигарети коштують до 3 у.о. за пачку — до 160 у.о.
Шосте:
не опинись в клітці під назвою "тютюн". Куріння — це клітка, куди легко попасти, але важко вибратися. І вже не ти, а сигарета керує тобою. Пам'ятай, що нікотин є в будь-яких сигаретах, сигарах і він викликає залежність. Будь вільним від тютюну. Розпоряджайся своїм життям сам і не дозволяй сигареті розпоряджатися ним.
Сьоме:
якщо ти вже почав час від часу палити або робиш це постійно, настав час кидати палити. У цьому подвійна користь: величезна користь для здоров'я і ти зберігаєш багато грошей. До того ж, якщо ти не палиш, то у тебе красивий, здоровий вигляд; від тебе і від твого волосся, одягу і з рота приємно пахне; у тебе білі зуби і сяюча посмішка.
Завжди роби вибір на користь здоров'я!

Кiлькiсть переглядiв: 1361

Коментарi

Для того, щоб залишити коментар на сайті, залогіньтеся або зареєструйтеся, будь ласка.